Arga bajslappar




Jag hade, innan jag började på mitt förra jobb för 2 år sedan, aldrig sett arga lappar på en toalett som berättar för toalettanvändaren hur man bör bete sig när man har bajsat. Döm av min förvåning när jag även på mitt nya jobb upptäcker en snarlik lapp (den högra) med samma typ av förmaning! Jag tycker att det är mycket fascinerande med dessa lappar. Jag kan tänka mig att det i båda fallen rör sig om en person (kollega) som ett flertal gånger (alt. en "rejäl" gång) funnit sin personaltoalett halvt nedbajsad och tillslut fått nog, varpå beslut om författande av arg lapp tagits. Om man studerar de båda skrifterna är det tydligt att skribenterna varit väldigt upprörda vid tillfället, antalet utropstecken tyder på det (FYRA stycken i det ena fallet). Dessutom kan man ana att det rör sig om ganska pryda personer. Dels för att de överhuvudtaget blivit så upprörda över lite bajs, men också för att de tydligen inte rakt ut kan säga vad de är arga på (att folk lämnar kvar bajs i toaletten) utan måste använda en metafor när de närmar sig ämnet.

Sen måste jag ju säga att jag imponeras av den fantasi och påhittighet som mina kollegor visar prov på. Särskilt En svensk tiger är mycket oväntad och fyndig, den återfinns förövrigt på Örebro universitet. Den andra går att beskåda i jour-sovrumstoaletten på ett ungdomsboende, om man är personal där. Det är bra att de sitter där, lapparna, och berättar för oss hur man bör bete sig i det komplexa samhälle som vi ändå lever i...

Kommentarer
Postat av: Towe

haha, roligt att folk blir så upprörda av lite skit.

2009-04-14 @ 15:33:31
URL: http://towelina.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0