Att prata väder

Nu såhär när våren på allvar börjar visa sig börjar också väderpratet dugga tätt. Jag har ett problematiskt förhållande till väderprat.  Jag har som princip att aldrig vara den som tar upp vädret till diskussion och om nån gör det med mig mår jag riktigt dåligt faktiskt. För mig är det så tydligt att man inte har nåt annat att prata om när det ämnet dyker upp.

Jag menar, man pratar ju aldrig om vädret med nån man känner och gör man av nån anledning det så kan man vara säker på att samtalet är påväg att gå över i en pinsam tystnad. Väder är döden för alla samtal!

När jag jobbade i hemtjänsten var det en mycket klok gammal dam som sa: "Vad skulle vi prata om om inte vädret fanns?" Hon insåg att det enda vi hade gemensamt var det väder vi var tvugna att anpassa oss till. Det fick mig att undra: Kan man ha en diskussion om vädret utan att kallprata?

Jag tog upp denna fråga med min bror en gång och bara det kändes som kallprat. Man kan fan inte ha en ordentlig, riktig diskussion om vädret. Ni behöver alltså inte svara på frågan …

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0