Att vända streckkoden rätt

Jag är en väldigt plikttrogen person som sällan eller aldrig bryter mot regler. Det spelar ingen roll vem som satt upp dessa regler, jag gör som jag blir tillsagd. Jag antar, helt okritiskt, att reglerna tillkommit av en god anledning.

Detsamma gäller för anvisningar. Om man ombeds bete sig eller göra på ett visst sätt på en viss plats så följer jag det.

En av alla dessa saker som jag tar på största allvar är detta med streckkoderna i mataffären. Man ombeds via skyltar och via text på de där pinnarna (som varje kund SKA placera efter sina varor så att varorna inte blandas ihop) att vända varans streckkod mot sig. Det brukar saknas en motivering men jag tror att det beror på att kassapersonalen ska slippa vända och vrida på varorna och på så sätt minska belastningen på diverse leder. Dessutom går det mycket smidigare i kassan; det finns dyrbara sekunder att tjäna (så vänd på streckkoderna era arroganta, lata jävlar!).

Själv har jag efter många år av vändande utvecklat en sällan skådad finess för det där. Jag vet precis var streckoden går att finna på respektive vara och vänder därför snabbt och galant alla varor rätt. Så att det knappt märks, och jag slipper framstå som den där löjliga killen som gör som han blir tillsagd. Såhär kan det se ut när jag handlar:

En sak som stör mig en aning är att jag näst intill aldrig har blivit tackad av kassapersonalen för att jag följer dessa anvisningar. En enda gång har jag blivit tackad under alla mina år som streckkodsvändare! Fattar de inte att det allra effektivaste sättet att bibehålla ett gott beteende är att belöna det, och då menar jag inte med rabatt eller ett telefonnummer eller liknande, ett jävla tack räcker!

Kommentarer
Postat av: Fia en arrogant, lat jävel

Nu vet jag varför jag alltid får en lång kö efter mig. Ska bli en bättre streckkodsvändare, promise!

2009-06-06 @ 01:05:40
URL: http://sofiasmemory.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0