Och svaret är...

Parosmi.

Jag googlade mina symptom och hamnade på en "fråga doktorn-sida". Där har en stackars 19-åring beskrivit snarlika symptom som de jag upplever. Här följer svaret (jag gillar att docenten använder begreppet "fenomen", det passar så bra liksom):

"*SVAR: /Docent Anders Cervin svarar: Det fenomen du beskriver är välkänt och kallas för Parosmi. Den exakta orsaken är inte känd men troligen beror det på en felkoppling i luktnerverna. Det är inte ovanligt efter infektioner. Någon behandling finns tyvärr inte, utan man får vänta ut detta. Det brukar rätta till sig."

Jag har svårt att förhålla mig till de där sista orden..."Det brukar rätta till sig". Ska det vara lugnande? För mig tyder det på att det finns en del fall då folk har fått gå och känna kokosmjölkdoft (eller vad det nu må vara) för resten av livet. Det vill inte jag! Hör du det docenten? Jag vill inte det!

(För säkerhets skull bifogar jag länken till svaret så att ingen kan anklaga mig för hittepå.)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0