Överanvändning av ord

Vi har väl alla personer omkring oss som överanvänder vissa ord. Vi gör det dessutom själva. Själv överanvänder jag (och vissa andra i min närhet) begreppet ”bisarrt”, även när något inte är bisarrt utan bara något utöver det vanliga. ”Lars Berghagen är verkligen bisarrt smart”, skulle nån av oss kunna säga (om han hade varit det). Sen när något verkligen är bisarrt, typ Fritzl-fallet, då är ordet helt urlakat och betyder ingenting!

 

En f.d. bekant (jag vet, inget smickrande epitet) lade till ordet ”dylikt” efter nästan allt han sa. Och han drog ut på det: Jag drack lite öl och dyliikt, kunde han säga till exempel. En god vän berättade att ett av hans befäl i lumpen la till ”motsvarande” efter allt han sa. ”Johansson, hämta ammunition, motsvarande!”. Man vill ju liksom berätta för dessa människor att det inte är okej att använda vilka ord som helst när som helst men det kanske blir en chock för dem. Tänk om de tror att man kan säga ”dylikt” eller ”motsvarande” i slutet på varje mening? I så fall vill jag klargöra en sak: Det kan man inte!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0