Tröghet

Det finns människor som inte kan tänka "out of the box". Som inte förstår när man driver med dem, som man inte kan vara sarkastisk mot för de tar det på allvar. Eftersom man gärna vill ha en etikett på folk, särskilt om de sticker ut lite, kan dessa människor lätt bli utpekade som att ha Asperger (som att det är nåt man har, som en infektion). Jag skulle vilja säga att dom är tröga (inte nödvändigtvis dumma, bara lite långsamma liksom). Alternativt tråkiga, med behov av rak kommunikation.

Hur som helst.

Jag stötte idag på ett stycke trög person när jag var och lämnade blod (bra karma till mig). När man lämnar blod får man (hos mitt landsting) 40 kr. att antingen spara, köpa blodgivarprylar för eller ge bort till välgörenhet. För att ytterligare spä på min goda karma brukar jag skänka bort det. Idag ville jag vara lite skämtsam och förvränga orden när jag berättade för receptionisten vilka som skulle få mina pengar:

Jag: "Jag ger dem till Runda korset."

Receptionisten: "Va? Runda korset?"

J: "Ja, just det Runda korset"

R: "Du menar Röda korset?"

J: "Nej, då hade jag väl sagt Röda korset?"

R: "Jag känner inte till Runda korset, det är i alla fall inget vi ger pengar till."

J: "Då ger jag väl pengarna till Röda korset då."

R: "Okej."

Jag vet inte. Det kanske är mig det är fel på?


Som den hjälte jag är fick jag ett fint, vitt bandage.

Kommentarer
Postat av: rickard

testade nyss den vansinnigt roliga uppfinningen med brassenamn, den tyckte tydligen att "HOFBCOS" skulle va snyggt på baksidan av min fiktiva matchtröja

2009-07-23 @ 00:22:52
Postat av: Satu

Hej, jag har Apergers Syndrom och gillar inte att man sprider desinformation om det. Särskilt när man inte själv inte har det, blir det ju svårt att uttala sig. Du har rätt på många punkter men jag ska rätta dig i några: Människor med Asperger är just de som kan tänka utanför boxen och det är blandannat därför vi inte kan passar in i normen. Sen det här med intelligensen, så krävs en normal till hög intelligens för att ens få Asperger. Denna "intelligensnivå" mäts genom komplicerade tester.

Om jag talar utifrån mig själv, så är det just boxen jag hatar att vara i. Jag älskar frihet och kunna använda intelligensen till något annat än endast rutiner som man aldrig reflektar över.

Det är tyvärr vanligt förekommande att människor inte känner till Asperger och vill inte lasta dig för det, det är själva okunskapen som ska lastas och ville här passa på att göra dig medveteten och andra. Jag har full förståelse om du blir grinig på mig, det är helt normalt, och är något jag själv skulle blivit. Rent av ursinnig.

2011-11-08 @ 20:26:47
Postat av: fenomen

Satu, inte oväntat så vill jag hävda att du missförstått detta inlägg. Till att börja med är det djupt sarkastiskt och väldigt överdrivet. För det andra är passagen om Aspergers syndrom en betraktelse av hur man felaktigt förväxlar tröghet med Asperger. Jag är alltså helt på din linje och tycker också att det framgår av inlägget. Det är gruppen "personer som inte kan tänka outside the box" inlägget handlar om och jag tycker att det framgår tydligt att det är en samtidsbetraktelse (av samma typ som du själv gör) att dessa personer anses ha Asperger. Vilket jag sedan skriver inte är korrekt för "jag skulle vilja kalla dom (personerna som inte kan tänka outside the box) tröga och inte havandes diagnosen Asperger. Läs inlägget en gång till med detta förtydligande i åtanke så ska du se att vi inte är så oense om detta.



Ha det gott!

2011-11-09 @ 14:18:48
URL: http://fenomen.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0