Att vara "dumsnell"

Jag ar i Vilnius pa kurs. Fin stad, bra mat, god "bers" osv.

Nu sitter jag och nagra andra doktorander i en datasal och "gor vara behov".

Jag har precis lanat ut mitt USB till en norska som ska ha det tills imorgon. Det kanske var dumt?

Eller "dumsnellt" som lilleskutt skulle ha sagt.

Fotbollstyckare

De finns i tidningar, i radio, i bloggar och framförallt i TV. De kommer med mer eller mindre innehållslösa analyser som återanvänds som om de vore pantburkar. Man blir lätt mer än trött på dem.

Det finns dock några som faktiskt har något att komma med, som har tänkt på det där som inte många andra har tänkt på. Som har ett innehåll i sina analyser. Glenn Strömberg är en av dem. Han säger inte bara "nej jag menar Kalmar vann för att de var stabila bakåt idag och skapade flest chanser framåt". Han kommer även med några tydliga exempel på varför de skapade fler chanser och varför de var "stabila bakåt". Såhär ser Glenn ut:


Glenns kollega Pär Zetterberg (nedan) är tyvärr ett levande exempel på den dåliga analytikern. Han kan säkert mycket, men han lyckas bara förmedla vad vem som helst kan se och kommer aldrig med en förklaring till varför "Elfsborg var det starkaste laget idag".  Han levererar den ena platta klyschan efter den andra och jag vrider mig, plågad, i TV-soffan. Den som tittar på "Fotbollskväll" kan antagligen de mest basala förutsättningarna: man ska göra mål och försöka att inte släppa in några. Då krävs det att "experten" har något mer att komma med. Det har tyvärr inte "Pärra".


Det var inte meningen att han skulle se påverkad ut, det bara blev så.

Taskig tajming 2

Tidigare ikväll var jag på den allsvenska fotbollsmatchen mellan Örebro och Örgryte. För en gång skull hade vi sittplats, främst för att se spelet bättre. Och nog såg vi bra, vi satt nära planen men en bit upp så man kunde följa spelet in i minsta detalj. I den 15:e matchminuten kliver en försenad familj förbi oss där vi sitter. Precis när de står framför oss blir det 1-0 till ÖSK. Av matchens alla 5400 sekunder ska de stå framför oss precis den sekund det blir mål. Jag var så förbannad att jag inte ens kunde förmå mig att glädjas åt målet. Även om det "bara" var ett självmål var det fördjävla snöpligt.

Sen fick vi se 3 mål till av Örgryte. När dom var klara med sin "varannan framåt"-show blev det till slut 2-2.

På tal om självmål, här är ett annat, ganska osannolikt sådant:


"Grodor"

Nu har Felipe Massa vaknat ur sin medvetslöshet efter olyckan för drygt en vecka sedan då han under en tidsträning i Formel 1 träffades i huvudet av en bildel, därför känns det nu ok att publicera vad jag hörde i samband med olyckan:

Jag tror det var P3-nyheter som förkunnade att:

"Läget för Formel 1-föraren Felipe Massa, som förolyckades igår, är allvarligt men stabilt."

I min vokabulär betyder förolyckad att man är död. Och ja, är man död är ju det både ett allvarligt och ganska stabilt tillstånd.


Att tillrättavisa sina medmänniskor

Det går nästan inte en dag utan att man åtminstone stör sig, men ofta också blir ordentligt förbannad, på någon av sina medmänniskor. Det kan röra sig om stort och smått; från folk som för ett jävla liv i kupén under en lång tågresa till livsfarliga idioter som inte ska ha körkort. De flesta övertramp som bevittnas lämnas dock utan åtgärd. Det tycker jag är fel. Jag tycker att vi ska tillrättavisa varandra i mycket större utsträckning. Som en okänd person gjorde häromdagen när min väns bil gick sönder och inte "orkade" in i parkeringsrutan:


Tillrättavisaren var så förbannad att denne glömde att en fråga följs av frågetecken. Men det får man förstå:


Det är ju faktiskt en ganska skitdålig parkering.

RSS 2.0